RECENZE OD FESTIVALU ROME INDEPENDENT PRISMA AWARDS

Životopisné filmy jsou jedním z nejnáročnějších žánrů ke zpracování. Zejména proto, že je opravdu náročné poznat či pochopit člověka, který již zemřel, a občas je ještě náročnější poznat toho, kdo stále žije. Temná stránka daného člověka, ta část povahy člověka, která se nedostane do novin nebo do historické knížky, je to, co je pro příběh právě nejdůležitější. Tento žánr není u krátkých filmů příliš oblíbený, protože vyžaduje spoustu času rozvinout a ukázat všechny stránky dané osoby.


Inspirováno reálnou osobou – válečnou fotografkou Janou Andert – „Beyond Her Lens“ od Terezy Hirsch je něco mezi životopisným příběhem a dramatem. Příběh sleduje hlavní představitelku Alex a její morální dilema, zda má ve své práci pokračovat či nikoli. Ve své práci je nucena být svědkem mučení, bolesti a utrpení. Její práce se stává morální otázkou, které jsme jako diváci součástí. Příběh je rovněž reflektován očima dítěte. 

 

Film byl natočen mimořádným kinematografem Lukášem Hausenblasem, který představil problematiku filmu opravdu jemně. Film nám dává opravdovou šanci vidět hlavní postavu v její intimitě směřující hluboko do problematiky morální otázky. Hlavní postavu velmi dobře ztvárnila Lucie Vondráčková. Obzvláště se nám líbilo to, co se nám režisérka rozhodla ukázat: ne nejokázalejší část toho, co by si člověk dokázal představit, ale nejintimnější místo a čas příběhu, díky čemuž můžeme opravdu polemizovat a přemýšlet o nejdůležitější morální části příběhu.

 

Tento scénář a výběr režisérky nám jasně ukázali dobrý příklad, jak je možné představit reálnou osobu tak, jak se to z novin nebo historie dozvědět není možné. Tím jednoduše dotváří portrét dané osoby.